Ompelukoneella voi todella ommella muutakin kuin saumoja. Käsityömestari, tekstiilitaiteilija ja muotoilija Helena Vaari on suunnitellut ja valmistanut taide- ja kirkkotekstiilejä jo 37 vuoden ajan. Vaari on taustaltaan kudonta-artesaani, joten pohjakankaaksi valikoituu vain sopivimmat ja laadukkaimmat materiaalit.
Helena Vaari taiteilijatapaamisessa 28.9.2024 Suomen Käsityön museossa esittelemässä pääsiäisen ajan mustaa Siuntion Pyhän Pietarin kirkon antependiumia
Prosessin eteneminen
Monta vuotta kestävä tutkimus- ja luonnostelutyö vaatii varsinaista Kissanmieli-asennetta. Jokaisen paikkakunnan ihmiset osaavat parhaiten kertoa alueen tärkeistä asioista, historiasta ja kirkkoa ympäröivän luonnosta. Nämä haastattelut luovat pohjan suunnitteluun. Vaari käyttää paljon luontoelementtejä työssään. Kaikella on toki perinteisen kirkollisen symboliikan perusteet. Mikään ei ole sattumanvaraista.
Piikkiön kirkon värikartta kartonkipalasina
Ensimmäiset versiot ovat lyijykynäluonnoksia. Samalla jo löytyy pohdintoja sävyistä ja materiaaleista. Värien on oltava niin voimakkaita, että ne näkyvät peräpenkkiin saakka.
Muistikirja sisältää ajatuksia, ideoita ja huomioita
Seuraava suunnitelma on puuvärikynillä väritetty ja lopuksi suunnitelma tarkentuu vielä peiteväreillä.
Yleensä suunnittelu alkaa vihreistä tai valkeista antependiumeista eli alttarivaatteista. Ensimmäinen suunnitelma on 1:5. Kirkkovuoden liturginen värityksen muuttuessa, yksi väri on ”töissä” ja toiset lepäävät vaakasuorassa laatikossa. Jos antependium on 4 m pitkä, se on jaettu kolmeen osaan siitä syystä, että 160 cm leveä laatikosto riittää niiden säilytykseen ja tekstiiliä on suntion helppo liikutella
Peiteväriluonnos Pyhtään Pyhän Henrikin kirkon antependiumiin
Kun ensimmäiset luonnokset ja ideat on hyväksytty, on aika suunnitella pienempiä tekstiilejä kuten kirja- ja kalkkiliinoja. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, pätee tässäkin asiassa. On aika käydä valitsemaan kankaita ja lankoja. Vaari kertookin, että langat ja kankaat ovat värejä ja neula sivellin. Vaari kuvaa nettisivuillaan tekniikkansa olevan kollaasinomainen applikaation ja taidekirjonnan yhdistelmä. Hän ompelee erilaisia kankaita toisiinsa päällekkäin ja lomittain – maalaamalla ompelukoneella. Vaarilla on 6 erilaista ompelukonetta – Pfaffeja kaikki. Syöttäjä pudotetaan alas ja rengasmainen paininjalka pidetään ilmassa. Vapaa kirjonta voi alkaa. Villakangas kutistuu kirjottaessa 5% joten yksityiskohdat on ensin leikattu kankaasta ja kirjottu ennen kiinnitystä pohjakankaaseen.
Yksityiskohta vapaasta kirjonnasta, Pyhtään Pyhän Henrikin kirkko
Yksityiskohta Haminan Marian kirkon kirjaliinasta
Näyttelyssä on ainutlaatuinen mahdollisuus nähdä kaikkia kirkkotekstiilien värejä (valkoinen, violetti, vihreä, punainen, sininen, musta) 15 eri kirkosta ihan läheltä yksityiskohtia tarkastellen.
Usein kirkkotekstiilejä tilataan remontin tai uuden kirkon rakentamisen yhteydessä. Uuteen Tikkurilan kirkkoon haluttiin kirkkotekstiilit. Antependium on käänteentekevä uutuus, 2-in 1 malli. Helena Vaari on kirjonut tekstiilit yhtä aikaa. Violetin värin puolella ovat ompelukoneen ylälangat ja punaisen tekstiilin puolella ovat alalangat. Punaista puolta ei tietenkään näe ommellessa, mutta pitää tietää, millainen alalanka on.
Violettipunaisen keskellä on pitsi, jota katsotaan molemmissa väriversioissa, sekin on erivärinen eri puolilta katsottaessa. Valo kulkee pitsin läpi.
Museossa valo kulkee pitsin läpi modernin Tikkurilan kirkon antependiumissa
Kääntöpuolen punainen antependium
Yksityiskohta modernin Tikkurilan kirkon antependiumin pitsistä
Näyttelyssä oli myös mukana piispojen kaapuja. Nettisivuilla on esitelty Helena Vaarin taidetekstiileitä..
Lähteet: Helena Vaarin teosesittely Suomen Käsityön museossa 28.9.2024, @helenavaari -Instagram, Nettisivut helenavaari.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti